lördag 9 februari 2013

Blooms taxanomi

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgFcW55TGJh9ZA_fT_2taanq3g3A1CposoEgKgLYWvHScCbxzEYVJiB3uyI4Ty5zx84TeXOk8JCmGPxkIIEen2HddCOboSElaaXfbFHv-UIeDNMO1V5TUVPqniSEdyf_GcaFLqLPV5yP8HQ/s1600/Kunskapssyn110203+%2528sida+3+av+15%2529.jpg

Kunskap: Den studerande visar att han/hon kan återge faktakunskaper som han memorerat. Hjälpfrågor: Vad? Vem? Hur skulle du definiera?
Förståelse: Den studerande visar att han/hon förstår relationer och samband i det kunskapsstoff han/hon lärt sig. Hjälpfrågor: Vad är det viktigaste i artikeln? På vilket sätt skiljer sig / liknar teorierna varandra?
Tillämpning: Den studerande kan tillämpa sina kunskaper på nya, för honom relativt okända tillämpningsområden. Hjälpfrågor: Hur kan du tillämpa...?
Analys: Den studerande kan analysera fram beståndsdelar i en helhet och kan hitta det viktiga. Hjälpfrågor: Vilka bevis hittar du som stöder…?
Syntes: Den studerande kan producera och skapa något eget och relativt unikt (förena begrepp på ett nytt sätt). Hjälpfrågor: Vad händer om…? Hur kan vi förbättra / lösa problemet?
Värdering: Den studerande förmår utvärdera idéer, kunskap, metoder och lösningar. Hjälpfrågor: Vad är din åsikt om..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar